Гетто в Чернавчицах - ГУК
Гетто в Чернавчицах

    Перад вайной у вёсцы Чарнаўчыцы пражывалі каля 100 яўрэяў – прыкладна 30 сем'яў.
   Заняўшы Чарнаўчыцы, немцы, рэалізуючы гітлераўскую праграму знішчэння яўрэяў, сагналі яўрэяў у гета – выселілі іх з сваіх дамоў і засялілі ў закінуты будынак у раёне цяперашняй бальніцы. Яўрэйскія дамы былі разрабаваныя, з іх вынялі нават аконныя і дзвярныя рамы, а таксама чыгунныя пліты на кухнях.
Над вязнямі гета беспакарана здзекаваліся, збівалі гумовымі палкамі і дарослых, і дзяцей. Яўрэяў неміласэрна эксплуатавалі на цяжкіх прымусовых работах, у асноўным – на будаўніцтве дарог.
   З успамінаў Александрэнка (Карабко) Ларысы Аляксееўны (13.11.1937), дачкі начальніка пагранпоста ў в. Яцкавічы: «…в июне 1942 г., после того как выявили всех «восточников», нас увезли в гетто. Помню, как это было. Немцы и полицаи в большие узлы связывают наше имущество, даже мое красивое выходное платьице летит в общую кучу. Мы от страха все плачем, а мама говорит: «Плачьте-плачьте, может, что-нибудь оставят». Затем посадили нас на подводы и повезли в гетто местечка Чернавчицы Брестского района. Из периода нахождения в гетто у меня самой сохранились отрывочные воспоминания, так как мне было всего 4,5 года, когда нас туда привезли. А были мы там до освобождения более двух лет, поэтому период с конца 1943 по 1944 год помню уже лучше. Главным из этих воспоминаний был страх. Как сейчас помню колючую проволоку, за которой мы находились и выйти оттуда не могли. Вижу − по мостовой, которая находится на уровне моей головы, проходят люди, идет ребенок, на ногах у него резиновые блестящие галошики. И так мне захотелось, чтобы и у меня были такие же! Помню, как у детей глисты лезли прямо изо рта. Часто утром видели пятна крови на снегу, и помню разговоры взрослых, что опять ночью был расстрел. Стрельба по ночам была постоянной. Брат рассказывал, как в гетто часто приезжала машина, которую все называли душегубкой. Иногда (уже позже, когда матерям стали давать разрешения на работу в радиусе 3−5 км), как рассказывал мой брат, детям разрешали в ближайшей деревне просить милостыню (побираться). Видимо, оттуда у меня сейчас такой характер: я никогда ничего не прошу, а только стараюсь помочь людям, чем могу. Не выходит из головы рассказ мамы. Как-то она возвращалась с работы и увидела такую картину: мимо проехал полицай на велосипеде, за ним бежит привязанная девочка-еврейка − у нее уже появилась пена изо рта. Эта картина, после рассказа мамы, до сих пор и у меня перед глазами».
    З паказанняў Рыгора Шпэндзіка, жыхара в. Чарнаўчыцы, 1895 г. н.: «В октябре 1943 года я был направлен для выполнения столярных работ в строящемся здании шефства. От меня требовалось сделать оконные рамы и двери. Работая, ежедневно наблюдал, как полицаи ловили евреев, сажали их в подвалы и сараи. Среди задержанных были старики, женщины с грудными детьми, много ребятишек самых разных возрастов. Постоянно видел, как полицейские показывали друг другу, что они отобрали у этих бедолаг, радовались, если находили золото. Врезался в память такой эпизод… Один полицай отругал мать ребенка за то, что она оставила его раздетым, мол, он же может простудиться. Всего через несколько часов тот же полицейский в числе других расстрелял эту женщину, а ее ребенка забили прикладами».
     Першы расстрэл у Чарнаўчыцах адбыўся ў 1941-м. Нагодай стаў той факт, што хто-то побач з касцёлам параніў нямецкага салдата. У адплату фашысты тут жа схапілі дзясятак жыхароў вёскі і расстралялі. Пасля гэтага яны падпалілі касцёл, палічыўшы, што стралялі менавіта з яго.
    Масавае знішчэнне яўрэйскага насельніцтва пачалося ў 1942 годзе. Частка Чарнаўчыцкіх яўрэяў былі вывезены ў лагер у в. Воўчын (Камянецкі раён). 22 верасня ўсім яго насельнікам было прапанавана ўзяць з сабой усё каштоўнае маёмасць і сабрацца для адпраўкі ў Высока-Літоўск. Затым фашысты адвялі яўрэяў на 200 метраў, да былых кар'ераў, дзе раней бралі жвір, і расстралялі. У тым жа годзе ў вёсцы Малая Турна было сабрана каля 200 яўрэяў з навакольных вёсак, у тым ліку, як сведчаць відавочцы, 60 мужчын з Чарнаўчыц.
    У кастрычніку 1943 гады немцы і паліцаі расстралялі апошніх застаўшыхся яўрэяў з Чарнаўчыц недалёка ад мястэчка – на пашы «Дзічка», на яўрэйскіх могілках, каля суседняга сяла Малая Турна.
   Асуджаным людзям загадвалі цалкам распрануцца, спусціцца ў яму і класціся роўнымі шчыльнымі радамі. Пасля гэтага два гестапаўцы расстрэльвалі іх зверху ямы. Адзін з выпадковых сведак знішчэння яўрэяў пад Чарнаўчыцамі успамінаў, што пасля расстрэлу «усе былі мёртвыя, а вецер гнаў па полі фатаграфіі, якія ахвяры насілі з сабой як самае дарагое».
    Са сведчання Канстанціна Трафімука, жыхара в. Чарнаўчыцы, 1903 г.н. аб расстрэлах яўрэяў у кастрычніку 1943 года.
    “… Приблизительно в октябре 1943 г. 12 жителей Чернавчиц, в том числе и я, были отправлены копать яму на пастбище “Дичка”, 2,5 км за с. Чернавчицы… Ровно через полтора часа прибыл трактор с большой платформой, на которой находились исключительно еврейские женщины и среди них один ребёнок – мальчик лет 7-8. Следом за трактором прибыла и автомашина с тремя гестаповцами, которые предложили всем женщинам раздеваться донага, даже из волос, что-то они вытаскивали и бросали в кучу белья и одежды. В углу ямы был сделан сход, и женщины молча шли и автоматически выполняли приказания переводчика ложиться плотнее – ногами к стенкам, головой в середину, ровными рядами, а два гестаповца спокойно расстреливали сверху из автоматов, меняя обоймы…
    В одну большую яму фашисты набили столько трупов, что тела торчали и были лишь слегка присыпаны землей. Заставили рядом вырыть еще одну яму, часть убитых переложили в нее, чтобы первую засыпать более основательно. Расстрелянные люди до этого содержались в Чернавчицком еврейском гетто и работали на строительстве шоссе. Полицаи уехали, у ямы остались только немцы. Мы, 12 человек, лежали в ямке метрах в 15 – немцы ходили около ямы, курили, смеялись. Невозможно было наблюдать эту зверскую картину массового убийства людей и ледяного спокойствия палачей. Один из нас не смог смотреть на эту кошмарную картину, ушёл метров на 200 в сторону и лёг лицом вниз и плакал…
    Среди расстрелянных позднее были чернавчицкие евреи – Гольдберг, Иерусалимский Юдель, Пытлин, Коржиневич Борис Михайлович (1915г.р., предс. сельпо), Зельцер Абрам Киселевич (1902 г.р.), Зельцер Хуна Киселевич (1906 г.р.), Тарнопольский Ушер Иосифович (1920 г.р.), Езолитский Берко Шмулевич (1921 г.р.), Винниковский Мотель Мошкович (1922 г.р.), Винниковский Абрам Мошкович (1920 г.р.), Вишенгряд Михаил Мошкович (1920г.р.)”…
    З паказанняў сведкі Станіслава Гжесюка: «Мяне адправілі у ліку дванаццаці чалавек рыць яму даўжынёй шэсць метраў, шырынёй тры і глыбінёй два метры. Гестапаўцы прыспешвалі, перакладчык сказаў, што, калі мы не ўкладземся ў паўтары гадзіны, нас таксама расстраляюць. Неўзабаве пад'ехаў трактар з прычэпам, які да адмовы быў запоўнены габрэямі з Чарнаўчыцкага гета. Пасля таго як з імі скончылі, быў дастаўлены яшчэ адзін прычэп з людзьмі, і ўсё паўтарылася спачатку. Некалькіх мужчын прымусілі скласці вопратку ўсіх забітых ў прычэп, а потым расстралялі і іх. Калі ўсё завяршылася, нам загадалі зраўнаваць магілу з зямлёй, каб не было прыкметна. Мне вядома, што расстрэлы рабіліся таксама на габрэйскіх могілках у в. Чарнаўчыцы».
    Вёска знаходзілася пад нямецкай акупацыяй да 24 лiпеня 1944 года. За гэты час было знішчана каля 1 тысячы габрэяў. Ужо пасля вызвалення 25 лютага 1945 году, пракуратурай і НКУС быў складзены акт аб нямецка-фашысцкіх злачынствах у перыяд акупацыі в. Чарнаўчыцы. У гэтым дакуменце ўказана: у в. Чарнаўчыцы фашысты па-зверску знішчылі не менш за тысячу мірных жыхароў. Акт і паказанні відавочцаў захоўваюцца ў дзяржархіву Брэсцкай вобласці.
    У 1965 годзе паміж вёскамі Чарнаўчыцы і Малая Турна на месцы масавых расстрэлаў яўрэяў бліжэйшых населеных пунктаў у 1941-1943 гадах (па розных дадзеных, ад 500 да 700 чалавек) быў усталяваны помнік забітым яўрэям з надпісам на іўрыце, беларускай і англійскай мовах: «Тут ў 1942 годзе расстраляныя 395 яўрэяў–- жыхароў вёсак Воўчын і Чарнаўчыцы. Ганьба крывавым катам і нямецкім фашыстам»

                              


 

БІБЛІЯГРАФІЯ:

1. Анталогiя беларускай эпiтафii: [в. Чарнаўчыцы Брэсц. р-на "Помнік на брацкай магіле". Надпіс]. / уклад. А.Кудласевiч.– Мн.: Ураджай, 2000. – С.165.
2. Будкевич, Е. Награды моего прадедушки Василия Кондратьевича Левкова : [рассказы о ветеране ВОВ из д. Чернавчицы] / Е. Будкевич // Астрамечаўскі рукапіс : Брэсцкі раённы краязнаўчы альманах / рэд. і ўклад. Аляксандр Валковіч. – № 3 (11). – Брэст, 2015 — С. 50—51.
3. Верстова, А. Трагедия пастбища «Дичка» / А. Верстова // Заря над Бугом . – 2012. – 18 апреля.
4. Государственный архив Брестской области (ГАБО). — Ф. 514. – Оп. 1 – Д. 41. –19-20 л;
Ф. 514. – Оп. 11. – Д. 41. – Л. 17.
5. Гребенкина А.А. «Живая боль. Женщины и дети Брестского гарнизона
(1941-1944) / А.А.Гребенкина. – Минск.: Беларусь, 2008. – 176 с.
6. Гришин. В. Солдаты Мая, от всей земли – навеки слава вам!”[о митинге в д. Чернавчицы / В. Гришин // Заря над Бугом. - 2015. — 12 мая (№ 19). — С. 9.
7. Иваненко, С. Был второй день войны:[ о памятнике жертвам войны евреям в д. Чернавчицы] / С. Иваненко // Заря над Бугом. – 2004. – 30 июня.
8. Ильина, С. Остались фронтовые письма, "похоронка"... и память : [о своем деде-фронтовике рассказывает Светлана Ильина, художественный руководитель Чернавчицкого СДК] / С. Ильина // Астрамечаўскі рукапіс : Брэсцкі раённы краязнаўчы альманах / рэд. і ўклад. Аляксандр Валковіч. – № 2 (10). — Брест, 2015. – С. 64—65.
9. Крейдич, М. Горькая память земли: [о забытых захоронениях расстреляных фашистами евреев у д. Олешковичи Каменецкого, у деревень Турна и Чернавчицы Брестского района] / М. Крейдич // Вечерний Брест. – 1998. – 21 августа. – С. 3
10. Мусевич,Г.С. «Народ, который жил среди нас» / Г.С. Мусевич. — Брест, 2009. — 105 с.
11. Памяць. Брэсцкi раён / укладальнік В.П. Расіхін; галоўны рэдактар Г.К.Кісялёў. — Мн.: «БЕЛТА», 1998. — 574 с. —
12. Памяць. Камянецкi раё» / Г.П. Парафянюк, Р.Я. Смірнова [ i iнш.]. — Мн.: Ураджай, 1997. — 525 с.
13. Подвиг народа 1941-1945. Люди и награждения. [Электронный ресурс]. – Режим доступа http://www.podvignaroda.ru/?#tab=navPeople_search.
14. Помнікі гісторыі і культуры: Брацкая магіла савецкіх воінаў і партызан // Памяць: гісторыка-дакументальная хроніка Брэсцкага раёна. – Мінск : БЕЛТА, 1998. – С. 560.
15. Россихин, В. П. Блики прошлого : авторская хроника в двух книгах : [очерк о ветеранах Великой Отечественной войны из д. Чернавчицы Брестского района Павле Семыкине, Петре Петровиче Буханове, Василии Георгиевиче Микуличе] / Россихин,В.П. – Брест : Альтернатива, 2008 Кн.2. – 2008. – С. 59-60.
16. Самосевич, М. Односельчане – за победу![о ветеране войны из д Чернавчицы, В.А. Чумаковой] / М. Самосевич // Заря над Бугом. – 2016.
17. Сезина, Е. Стояла насмерть на шоссе рота ПТР... : [о подвиге Героя Советского Союза, участника Великой Отечественной войны Василия Ивановича Загороднего (1919—1945); похоронен в братской могиле д. Чернавчицы Брестского района] / Елена Сезина // Заря над Бугом. – 2015. — 7 мая (№ 19). — С. 9.
18. Справочник о местах принудительного содержания гражданского населения на оккупированной территории Беларуси 1941-1944. / В.И. Адамушко, О.В. Бирюкова, В.П. Крюк, Г.А. Кудрякова — Мн.: Национальный архив Республики Беларусь, Государственный комитет по архивам и делопроизводству Республики Беларусь, 2001. — 158 с.
19. Чарнаўчыцы: Брацкая магіла савецкіх воінаў і партызан // Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Брэсцкая вобласць. – Мінск: Беларуская савецкая энцыклапедыя. – 1984. – С. 110.
20. Чарнаўчыцы: магіла ахвярам фашызму // Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі: Брэсцкая вобласць. – Мінск: Беларуская савецкая энцыклапедыя. – 1984. – С. 110.
21. Чернавчицы: братская могила советских воинов и партизан // Свод памятников истории и культуры Белоруссии: Брестская область. – Минск: Белорусская советская энциклопедия. – 1990. – С. 145.
22. Чернавчицы: могила жертв фашизма // Свод памятников истории и культуры Белоруссии: Брестская область. – Минск: Белорусская советская энциклопедия. – 1990. – С. 146.
23. Шла война народная: [в т. ч. о Чернавчицах] // Край наш Прибужский. – Брест: РИА Вечерний Брест. – 2014. – С. 36 – 43.